DSCF2217_20x15

Storefot 29.oktober

Lek er språk og språk er lek!

Språkdag eller var det språkbad i Kleivhallen...

Storefot har vært på språkdag i Kleivhallen sammen med alle andre 5 åringer fra Holebarnehagene. Det ble en fin språkdag, eller språkbad kan vi nesten si. Vi lyttet, vi fant rime ord og sammensatte ord, vi fant første lyd og mye mer.

Hva er en SPRÅKDAG tenker kanskje du?  Det er en aktivitetsdag med fokus på SPRÅKMILJØ og BARNAS SPRÅK, og det er i SAMSPILL med andre.

Det er språknettverket i kommunen vår som inviterer. I Naturbarnehagen er Nima språksjef, hun holder orden på oss og språkfokuset vårt i barnehagen vår.

Tirsdag var vi klare og allerede på bussen var det god og høy stemning. Det å kjøre buss sammen med venner er topp!

Alle 5 åringene fra Hole barnehagene ble ønsket velkommen av Ingvild og vi møtte en tryllekunster og så var vi i gang. Vi hadde vinket til venner fra andre barnehager, vi hadde vinket til venn fra egen. Hei, der er jo Nima jo J Vi var KLARE!!!

Første post ut for Naturbarnehagen var lytting. Vi lyttet etter lyder. Hm… hva kan det være? Storefot lyttet og gjettet. Noen oppgaver var lette, noen måtte vi virkelig spisse ørene våres. Vi fikk gåter, hvem er jeg.. Jeg er liten og grønn og … Vi lyttet og lyttet og rakk opp hånda og ventet til vi hørte navnet vårt. Veldig bra!

Neste post foregikk ute og da møtte vi igjen Nima. Er dere klare? Nima tok oss med på forskjellige poster rundt Kleivhallen. Nå kunne beina løpe litt og. Barna fikk se seg i speil mens de sa bokstaver. S O L A. Ser dere forskjell? Jaaaa. Med hjelp av pinner og steiner og … lagde vi bokstaver. Nima hadde mange gode oppgaver med språkstimulering sammen med fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet UTE så klart.

Det var klart for bytte og ny post, og nå skulle vi øve finmotorikken. Språk og motorikk henger sammen, og vi fikk prøve oss i ulike aktiviteter. Kan dere perle med en hånd, bruke pølseklype til å ta opp ting fra glass, skru av og på muttere.  Legg venstre hånd på ryggen og så bruker dere høyre.

Uten mat og drikke, duger heltene ikke, og maten vår ble spist i garderoben vår. Vi hadde jo fått Marit Bjørgen garderoben.

Etter litt løping og lek i hallen, var det videre til nest post. Nå kom vi inn i et rom med musikk og lys og oi, hva skulle vi nå. Vi fikk høre om Roald, om Emil og Trine, og om ting som hadde skjedd i barnehagen deres. Storefot barna svarte om ulike følelser og vi kunne  både se og høre at de har mange tanker og ideer rundt glad og sint og lei seg.

Så møtte vi bokstaver, om fant ulike ting som startet på A , på K og på ….

Videre gikk turen til «Runaldo" . Her vi sammensatte ord, som snø og mann, blir snømann, nøkkel og hull blir …. Denne kunne Storefotene godt. Så var det rime ord og finne rimevenner.

Men tilbake til trylling. Så gøy! Her fikk vi trent oss i språk, men også trent lattermusklene. Runaldo med gode medhjelpere. Ha ha ha!!!

Rekker vi mer? Vi hastet videre, og møtte gitar og trommer. Vi sang og klappet rytmer. Alle som ville fikk prøve seg og spille. Gøy.

En fin dag gikk mot slutt, og TAKK for en fin språkdag alle sammen!

Rammeplanen vår sier: Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet og utvikling. Barn lærer språk best gjennom å være språklige aktive

Del dette:

Tips en venn Skriv ut

Skjema

Snakk med oss

Skriv til oss

Besøk oss