Vaksinasjonsprogram for voksne høsten 2025

Vaksinasjonsprogram for voksne høsten 2025 - Hole kommune

Les mer om Vaksinasjonsprogram for voksne høsten 2025

Om plansystemet

Hvordan arealene i Hole kommune skal brukes er regulert av ulike arealplaner. En eiendom eller område kan være berørt av flere plantyper - fra det overordnede til mer detaljerte planer. Her finner du mer informasjon om de ulike plantypene i kommunen.

Planstrategien legger føringer for blant annet arealplanene, og er et hjelpemiddel for kommunestyret til å avklare hvilke planoppgaver kommunen skal prioritere i den kommende fireårsperioden for å imøtekomme kommunens behov, herunder om kommuneplanen helt eller delvis skal revideres. Gjeldende planstrategi for Hole kommune: Planportal - plansaker - Hole kommune

Kommuneplanen er kommunens overordnede styringsdokument, og gir rammer for utvikling av samfunnet og forvaltningen av arealressursene i kommunen. Kommuneplanen består av både en samfunnsdel og en arealdel. Samfunnsdelen har en viktig rolle som verktøy for bedre og mer helhetlig planlegging for en bærekraftig samfunnsutvikling, strategisk styring, politisk styring og medvirkning. Den viser ønsket utvikling av byen, kommunens langsiktige mål og strategier og hvilke utfordringer og muligheter vi står overfor. Kommuneplanens arealdel viser sammenhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk i kommunen. Arealdelen fastlegger hva de forskjellige arealene i kommunen kan brukes til, for eksempel hvor det allerede er eller hvor det skal utvikles nye boligområder.

Gjeldene kommuneplan for Hole kommune: Planportal - plansaker - Hole kommune
Planområdet omfatter hele kommunen med unntak av kommunedelplanområdene for Sollihøgda, Sundvollen, Vik og Helgelandsmoen.

Kommunedelplanen er også en overordnet plan, men for et område i kommunen hvor det er behov for mer detaljer. En kommunedelplan kan for eksempel være en mer detaljert utdyping for et geografisk område eller et bestemt tema med tilhørende kartdel og bestemmelser.  Gjeldende kommunedelplaner for Sundvollen og Sollihøgda finner du her. Planprogrammet for kommunedelplanen for Vik er vedtatt, som du finner her. Kommunedelplanen for Helgelandsmoen er under arbeid. For sistnevnte områder vil kommuneplanen for 2009-2019 gjelde frem til det vedtas nye kommunedelplaner.

Reguleringsplan er en mer detaljert arealplan. En reguleringsplan angir bruk, vern og utforming av arealer og fysiske omgivelser i bestemte områder i en kommune. En reguleringsplan er også i mange tilfeller nødvendig for rettsgrunnlag for gjennomføring av tiltak og utbygging, herunder ved eventuell ekspropriasjon.

En reguleringsplan kan utformes som områdeplan eller detaljplan: 

  • Områderegulering gjennomføres av kommunen selv (eller av andre myndigheter eller private aktører på oppdrag fra kommunen), i tilfeller hvor det er behov for å gi mer detaljerte, områdevis avklaringer av arealbruken.
  • Detaljregulering er planformen for mindre områder og gjennomføring av utbyggingsprosjekter og andre tiltak. Slike planer kan fremmes av private aktører, organisasjoner og andre myndigheter. 

 

    Priser

    Med hjemmel i plan- og bygningsloven.

    Generelle bestemmelser 
    Oppstartsgebyr faktureres etter avholdt oppstartsmøte.

    Gebyr for planforslag faktureres når planforslaget har vært til politisk behandling for utlegging til høring og offentlig ettersyn. Beregningsgrunnlaget for gebyret er det planforslaget som legges ut til høring og offentlig ettersyn. Timebasert gebyr kan benyttes, men det skal varsles ved forhåndskonferanse, og ved tegning av fremdriftsavtale.

    I de tilfeller der kommunen pålegger regulering av større arealer for å dekke kommunale behov, kan beregningsgrunnlaget for gebyret reduseres med tilsvarende areal.

    Kostnader for innhenting av sakkyndig hjelp for spesifiserte utrednings- og kontrolloppgaver belastes etter medgåtte utgifter.

    Planene skal fremstilles digitalt. Godkjente SOSI- og PDF-filer skal foreligge til behandling for utlegging til høring og offentlig ettersyn.
    Kontroll og utlegging av SOSI-fil faktureres etter medgått tid (1.360,-). 

    Det beregnes ikke gebyr for følgende formål:

    • Offentlig samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur
    • Landbruks-, natur- og friluftsformål
    • Bruk og vern av sjø og vassdrag
    • Områder eller tilleggsarealer som kommunen har pålagt forslagsstiller å ta med
    • Arealer som unntas fra byggemulighet som følge av regulering til bevaring eller vern

    Fakturering og innfordring 
    Fakturering skjer på bakgrunn av skriftlig bestilling. Ved for sen betaling påløper purregebyr og forsinkelsesrenter iht. inkassoloven. Faktura som ikke blir betalt etter purring, sendes til inkasso for videre inndrivelse.

    Merverdiavgift
    Gebyrer som følger av lovpålagte oppdrag er ikke belagt med merverdiavgift. For eventuelle tilleggsoppdrag som ikke er lovpålagte betales det 25 % mva.

    Urimelig gebyr
    Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til de kostnadene kommunen har hatt med saken, kan det av eget tiltak eller på anmodning fastsette et passende gebyr. Ved rimelighetsvurderingen tas det utgangspunkt i at gebyret skal gjenspeile gjennomsnittlige kostnader for behandling av sammenlignbare saker. Søknad om nedsettelse av gebyr utsetter ikke betalingsfristen.

    4.3. ENHETSGEBYR FOR AVSLAG OG AVSLUTNING AV PLANSAKER 

    For plan etter § 12–11, der planmyndigheten ikke finner grunnlag for å fremme planforslaget.

    4.3.1  Ordinært avslag. kr. 46.000
    4.3.2  Avslaget kreves forelagt kommunestyret, kr. 52.000

    Dersom planforslag trekkes når saken er ferdig forberedt for førstegangsbehandling, faktureres 70 % av grunngebyret. Ønsker forslagsstiller å trekke planforslaget tidligere i prosessen, faktureres gebyret skjønnsmessig (10-70 %). Prosesstart regnes fra planinitiativ er mottatt og sak er opprettet i planmyndighetens saksarkiv.

    Dette gjelder for avslutning av saker etter skriftlig tilbakemelding eller som følge av manglende oppfølging fra forslagsstiller. Dersom planmyndigheten ikke har mottatt tilbakemelding fra forslagsstiller innen 3 måneder etter brev med ønske om tilbakemelding, kan planmyndigheten avslutte saken og sende faktura.

    4.2 REGULERINGSENDRING

    Mindre endring av reguleringsplan etter PBL 12–14, ledd 2 og 3.

    4.2.1 Mindre endringer eller utfyllinger innenfor hovedrammene i vedtatt plan. Endringene kan kun omfatte lokale forhold som ikke berører ansvarsområdene til sektormyndigheterkr. 35.000              
    4.2.2 Mindre endring som avsluttes eller gis negativt vedtakkr. 17.500
    4.2.3 Endringer eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i vedtatt plan. Endringene omfatter forhold som berører ansvarsområdene til sektormyndigheter.kr. 70.000
    4.2.4 Endring som avsluttes eller gis negativt vedtakkr. 35.000

    For vesentlig endring av plan, gjelder de samme bestemmelsene som for utarbeidelse av ny plan. Planmyndigheten avgjør i hvert tilfelle om endringen kan anses å ligge innenfor hovedrammene til vedtatt plan, eller om endringen er så vesentlig at den krever utarbeidelse av ny plan.

    4.1 DETALJPLAN 

    Herunder både ny plan og vesentlig endring av plan, §§ 12-1 – 12-12 og 12-14.

    4.1.1 Forhåndskonferanse kr. 7.650
    4.1.2 Gebyr for oppstartsmøte og oppstartkr. 40.000
    4.1.3 Gebyr for oppstartsmøte med planprogramkr. 50.000
    4.1.4 Planinitiativ og/eller prinsippavklaringer til politisk behandling, (ved avvik fra lokale, regionale eller nasjonale vedtak, lover og retningslinjer).kr. 35.000
    4.1.5 Dialogmøte (3 møter inngår i grunngebyr 4.1.6/4.1.7kr. 4.400
    4.1.6 Grunngebyr for detaljregulering kr. 100.000
    4.1.7 Grunngebyr for detaljregulering, med planprogram og KUkr.175.000  
    4.1.8 Arealgebyr for planområde  pr. m2 inntil 100 000 m2 kr. 6  
    4.1.9 Arealgebyr for ny bebyggelse og anlegg, pr. m2 BRA inntil 100 000 m2kr. 10
    4.1.10 Timebasert gebyr kr. 1.360

     

    Sist oppdatert

    Fant du det du var på jakt etter?