Kortvarig behov for hjelpemidler (mindre enn 2 år)

Har du behov for hjelpemidler over en kortere periode (tre måneder av gangen), kan du låne hjelpemidler gratis fra det kommunale hjelpemiddellageret i Hole kommune.

Vi har enkle hjelpemidler til utlån som f.eks: arbeidsstol, dusjkrakk, gåbord, rullator, rullestol, toalettforhøyer og toalettstol.
Du kan også låne støttestang og sykehusseng ved særskilte behov som er bekreftet av helsepersonell. Vi kan ikke garantere at alle typer hjelpemidler er tilgjengelig til enhver tid.

Trenger du syn- eller hørselshjelpemidler, ta kontakt med ergoterapitjenesten.

Hva må du kjøpe selv?
Enkle småhjelpemidler som støttehåndtak, strømpepåtrekker, gripetenger, krykker og forhøyningsklosser til seng eller stol må du kjøpe selv. Du kan kjøpe dette på apoteket, firmaer innen detaljhandel og på ulike nettbutikker. Det selges også et utvalg av småhjelpemidler fra lageret.

Hvem kan låne?
Kommunen låner ut hjelpemidler til deg som har et midlertidig behov for hjelpemidler, inntil to år, og som oppholder seg i Hole kommune.

Koster det noe?
Det er gratis å låne hjelpemidler. Hvis du eller dine pårørende ikke kan møte opp selv, kan kommunen bistå med transport av hjelpemidler mot betaling.

Hvor lenge kan du låne?
Du kan i utgangspunktet låne i tre måneder, men utlånsperioden kan forlenges i inntil to år ved at du kontakter ergoterapitjenesten i Hole kommune.

Slik låner du
Du eller dine pårørende kan hente hjelpemidler på lageret i åpningstiden, eller etter avtale.
Hvis du eller dine pårørende ikke kan møte opp selv, kan kommunen bistå med transport av hjelpemidler mot betaling. Kommunen kjører også ut hjelpemidler der det er behov for hjelp til montering.

Slik leverer du tilbake hjelpemidler
Du må selv sørge for at hjelpemiddelet blir levert tilbake til hjelpemiddellageret, i rengjort stand. Hvis du eller dine pårørende ikke kan levere inn selv, kan kommunen bistå med transport av hjelpemidler mot betaling.
Utenom hjelpemiddellagerets åpningstid kan du også levere hjelpemidler ved å sette disse fram i yttergangen på lageret, og å fylle ut innleveringsskjema. Du finner forenklet skjema for dette i yttergangen.

Langvarig behov for hjelpemidler (mer enn 2 år)

Ergoterapitjenesten og Helseavdelingen gir bistand og veiledning ved behov for hjelpemidler på langtids utlån. Dette kan være ulike bevegelseshjelpemidler, syn- og hørselshjelpemidler, kognitive hjelpemidler og tilrettelegging for at den enkelte kan fungere best mulig i hverdagen.

For å få hjelpemidler til langtidsutlån må du ha varig behov (over 2 år eller livet ut) og vesentlig redusert funksjonsevne. Hjelpemidlene lånes ut fra NAV etter at søknad er innvilget.

Kommunen og staten har avtaler på hvilke hjelpemidler du kan søke om. Det betyr at du ikke kan velge fritt blant alt som finnes på markedet. Fagpersonen som hjelper deg å søke vil kunne gi mer informasjon om dette.

Få informasjon om ulike hjelpemidler: FinnHjelpemiddel. Les mer om hvordan søke om hjelpemidler fra NAV: Hjelpemidler og tilrettelegging - nav.no.

Hvem kan låne?
Har du langvarig behov kan du låne hjelpemidler så lenge du har behov for det.

Koster det noe?
Lån av hjelpemidler er gratis, med noen få unntak. Du får vanligvis hjelpemidlet utlånt fra Nav hjelpemiddelsentral Vest-Viken - nav.no, men noen ganger gis det i stedet tilskudd til å kjøpe hjelpemidlet selv.

Hvor lenge kan du låne?
Du kan låne hjelpemidlene så lenge du har behov for det.

Slik søker du
Har du behov for langvarig lån av hjelpemidler, må du ta kontakt med Ergoterapitjenesten (for voksne) eller Helseavdelingen (for barn). Behovet for hjelpemidler vurderes av terapeuten sammen med deg og/eller pårørende.
Terapeuten vil bistå med begrunnelse og sending av søknad til NAV Hjelpemiddelsentral Vest-Viken og sørger for å gi opplæring i bruk av hjelpemidlene.  

NAV Hjelpemiddelsentral behandler søknader og fatter vedtak om langvarig utlån.

Terapeuten eller Hjelpemiddellageret tar kontakt med deg/pårørende når hjelpemidlene er ankommet.

Du må påberegne ventetid for å få en vurdering fra Ergoterapitjenesten og Helseavdelingen. Vi gjør oppmerksom på at det kan ta flere uker eller måneder å få hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral Vest-Viken.

Ansvaret ditt
Du har selv ansvar for daglig vedlikehold av hjelpemiddelet.Du har ansvar for vask, smøring av deler, etterstramming av skruer, luft i dekk, sjekk og lading av batteri og å levere tilbake hjelpemidler du ikke ha behov for. Det er viktig at du leser bruksanvisningene som følger med.

Syns- og hørselskontakt

Syns- og hørselshjelpemidler for voksne formidles via kommunal ergoterapeut, syns- og hørselshjelpemidler for barn formidles via Helseavdelingen. En terapeut bistår med kartlegging av behovet for hjelpemidler og søknad til NAV Hjelpemiddelsentral om aktuelle hjelpemidler. Vi formidler ikke vanlige briller/lesebriller eller høreapparat.

Service og reparasjon

Kommunal hjelpemiddeltekniker kan bistå ved behov for service/reparasjon av hjelpemidler. Noen reparasjoner kan gjøres av oss, andre ganger må det bestilles deler eller hjelpemidlet må sendes inn.
Det er ikke gitt at man kan få låne tilsvarende hjelpemiddel mens man venter på reparasjon. Vi anbefaler derfor at man har en reserveløsning om man trenger service/reparasjon.

Hjelpemiddeltekniker utfører ikke enkelt vedlikehold og service på hjelpemidler. Enkelt vedlikehold tilsvarer for eksempel vask, smøring og etterstramming av skruer, som er brukers eget ansvar. Ta kontakt med ergoterapitjenesten eller Helseavdelingen ved behov for service/reparasjon.