Hva kan kreftkoordinator bistå med?

  • Bidra med å løse utfordringer knyttet til hjemmesituasjon.
  • Informasjon om relevante tjenester fra kommunen og gi orientering om hva som finnes av aktuelle andre tilbud.
  • Hjelp til at pasient og pårørende får et koordinert tilbud.
  • Støttesamtaler til pasient, familie og pårørende.
  • Hjemmebesøk.
  • Å være en kontaktperson i kommunen.
  • Å planlegge tilrettelegging av hjemmet og bistand til å skaffe hjelpemidler.
  • Å løse utfordringer knyttet til hjemmesituasjon.
  • Samtale om situasjon, diagnose, behandling og medisiner.

Pakkeforløp hjem til pasienter med kreft

Pakkeforløp hjem er et tilbud for alle pasienter med ny-diagnostisert kreftsykdom eller tilbakefall, både voksne og barn. Pakkeforløp hjem skal bidra til trygghet og forutsigbarhet for deg som pasient. Formålet med pakkeforløpet er at det skal sikre at du med ny-diagnostisert kreft får den hjelpen du trenger før, under og etter behandling – både på sykehuset og når du kommer hjem til kommunen du bor i. Du skal vite hvem som har ansvar for videre behandling og oppfølging, og hvem som kan kontaktes ved behov.

1. Behovskartlegging i spesialisthelsetjenesten

Det skal foretas en behovskartlegging på sykehuset. Det kan være lege, sykepleier, forløpskoordinator eller annet helsepersonell i helseforetaket.
Behovskartleggingen kan omfatte ulike temaområder, tilpasset den enkelte pasient.
Det skal legges til rette for at pårørende kan være med i samtale om du ønsker det.

2. Behovskartlegging i kommunen (etter 3-4 måneder)

Etter at en behovskartlegging er gjennomført i spesialisthelsetjenesten, vil kommunen motta en henvisning. Når henvisningen er mottatt, vil kreftkoordinatoren ta kontakt med deg. Dersom du som pasient ikke føler behov for ytterligere kontakt etter denne samtalen, vil kreftkoordinatoren ta kontakt igjen etter 3-4 måneder.

Hvis det er noe kommunen kan bistå med umiddelbart, vil samtalene og kontakten fortsette etter behov. Behovene vil være basert på de samme punktene som i spesialisthelsetjenesten, samt eventuelle andre behov du som pasient måtte ha.

Det legges også til rette for at pårørende kan delta i samtalen hvis du ønsker det.

3. Behovskartlegging i kommunen 12–18 måneder etter en kreftdiagnose

Dersom det ikke har vært løpende kontakt, vil kreftkoordinator ta kontakt med deg igjen etter cirka 12-18 måneder. Samtalen vil ta utgangspunkt i de samme punktene som tidligere.

Det vil også bli lagt til rette for at pårørende kan delta i samtalen hvis du ønsker det.